APK

Wettelijk kader
In Nederland staat de keuringsplicht beschreven in de Wegenverkeerswet 1994 en daarvan afgeleide regelingen. Volgens deze regelgeving moet elke personenauto, of bedrijfsauto die beladen niet zwaarder is dan 3.500 kilo, jaarlijks worden gekeurd als de auto drie jaar of ouder is. De APK is een momentopname en geeft geen garantie dat een auto de rest van het jaar veilig blijft om mee te rijden. De keuring geeft namelijk een beeld van de technische staat van de auto op het moment van de keuring. Regelmatige controle van uw auto blijft dus belangrijk.
De APK is nadrukkelijk geen onderhoudsbeurt, maar wordt wel vaak gecombineerd met een beurt.

Controle
Bij de APK letten wij onder andere op de volgende onderdelen:
verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie);
milieu (uitlaatgassen);
kentekenbewijs deel I, chassisnummer en de gebruikte brandstof.

Roetmeting
Auto's met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later ondergaan bij de APK een roetmeting. Hierbij wordt de hoeveelheid roet die de auto uitstoot gecontroleerd door de motor onbelast en volgas te laten draaien en hierbij optisch de roethoeveelheid te meten. De meting duurt maar een paar seconden maar moet 3x achtereen succesvol worden uitgevoerd alvorens goed bevonden te worden.

Viergasmeting
Auto's met een benzinemotor of LPG-motor met een 'geregelde' katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later moeten een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

Kilometerstand
De registratie van de kilometerstand van auto's is sinds 1999 een wettelijk verplicht onderdeel van de APK. Deze kilometerstand wordt geregistreerd in de databank van de Stichting Nationale Auto Pas. De kilometerstand wordt niet alleen bij keuringen, maar ook bij onderhoud, reparaties of taxaties geregistreerd.
De kilometerstanden worden in de Nationale Auto Pas geregistreerd om fraude met kilometerstanden te voorkomen en daarmee bij te dragen aan een grotere zekerheid over gebruikte auto's.

Keuringsrapport
Als een auto is gekeurd ontvangt de eigenaar een keuringsrapport, zowel bij een goedkeuring als bij een afkeuring van de auto. Het keuringsrapport (van een goedgekeurde auto) moet men bij zich hebben in de auto. De politie kan er om vragen. Op het keuringsrapport worden niet alleen reparatie- en afkeurpunten aangegeven, maar ook adviespunten. Dit zijn geconstateerde gebreken die nog niet tot afkeur van uw auto leiden maar wel binnen afzienbare tijd vervangen of gerepareerd moeten worden.

Reparatie
Als een auto reparaties nodig heeft bij de APK, wordt deze afgekeurd. De eigenaar krijgt dan twee maanden de tijd om zijn auto te laten repareren. Gedurende deze maanden mag men niet in de auto rijden. Als de auto weer gerepareerd is, wordt deze alsnog goedgekeurd en afgemeld bij de RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie.
De auto mag 2 maanden voor de einddatum ter keuring aangeboden worden. Bij goedkeur wordt de oude datum met een jaar verlengd. De einddatum van het keuringsbewijs mag niet overschreden worden. Deze 2 maanden zijn reparatietijd.